Vánoční výlet ke starému prameni

Ondřej Buddeus v editorialu své knížky Je to jízda (Paseka, 2021) píše: „Kolo, vysoce citlivé náčiní pro ‚čtení’ bezprostředního okolí i myšlenek na vzdáleném horizontu, není jen strojem určeným pro přesun z místa A do místa B. Je i prostředkem na cestě k sobě, k vlastní tělesnosti a zdraví, poetickou funkcí, archetypálním zvířetem a průvodcem dějinami, nosičem politického významu i nástrojem osobního výzkumu světa.“ Následně rediguje mozaiku statí o „nejobyčejnější cyklistice“ od inspirativních autorek a autorů, kteří líčí zejména své osobní cyklistické příběhy ve městě a krajině. Přemýšlel jsem, jaký příběh by napsali, kdyby všichni vyrazili společně na jízdu? A v tom jsem se stal součástí podobného příběhu.

Každý rok na den 27. prosince pořádá Veteran Bicycle Club Zbraslav výlet do Prahy na historických velocipédech. Aby můj vánoční čas v roce 2023 byl zase jiný než v minulých letech, rozhodl jsem se přidat. Cílem byla exkurze do smíchovského pivovaru, kam zbraslavští vyrazili podél Vltavy. My jsme se s brašulí rozjeli z jeho Kunratic, prosvištěli kolem krčské nemocnice, propluli údolím Kunratického potoka a zbraslavskou skupinu dostihli u řeky za betonovými tobogány Barrandovského mostu. Čekal jsem několik jezdců, ovšem to cyklistické stádo bylo několikrát početnější než Buddeusův peloton. V dobových kostýmech s bílými šálami a bílými vaky na zádech pokračovalo v cestě, míjelo Císařskou louku, hnalo se Strakonickou, u Železničního mostu ji překřížilo a zastavilo motoristy jako to sobi rádi dělají v Norsku. Cíl urquell pramen byl dosažen v počtu 64 cyklistek a cyklistů, z toho 16 na vysokých kolech včetně mě.

Prohlídka expozice o várečném právu na Smíchově měla kapacitu pouze pro první polovinu naší skupiny, a tak ta druhá polovina musela zatím počkat v pivovarské hospodě. Zájem byl jasný, druhá polovina se zvětšila, neboť v expozici se nám nepodařilo objevit zdroj zlatého moku, z těch trubek nic neteklo. Navíc sednout si spolu byla krása. Společně se zbraslavskými si připili na zdraví pražští jezdci, přidali se ti z Písku, Českých Budějovic, České Skalice, Holic, Příbrami nebo z Krušnohoří či Broumovska. Dále já z Hradce Králové a ti z Nového Bydžova – přišlapali až přes Vídeň (viz článek Z Mejta do Vídně). Zvláštní je, že se vidíme málo. Alespoň já to tak vnímám, ale taková setkání při historických kolech se nesou v atmosféře, jako kdybychom se potkali naposledy včera.

Po prohlídce pivovaru a hospody jsme se vypravili zpět na Zbraslav a v duchu nápisu „na život po našem“ visícím na pivovarské prodejně jsme neopomenuli zde doplnit pivsony na cestu. Kuželky jsme nacpali do těch parádních bílých vaků s výšivkou zbraslavského klubu, nahodili to opět na Strakonickou proti proudu Vltavy a za betonovým tobogánem nás již kolébalo ticho stezky podél řeky. V ten moment si člověk uvědomí, že velocipéd je opravdu ono „vysoce citlivé náčiní“, dává vnímat okolí, je-li vysoké, pak i vzdálenější horizonty. Může být prostředkem na cestě k sobě ale také na cestě k sobě navzájem. Během plynutí na Zbraslav jsme si byli nablízku, povídali jsme o všem možném, od historie kol ke kultuře, od minulých vyjížděk k plánům na ty budoucí, od společnosti k nám samotným, od vysokých kol po ty nízké. Na nich, archetypálních zvířatech obojího typu, jsme dojeli do cíle, zbraslavské hospody U Přístavu.

Mám rád zdejší výčepní. Parádně nestíhá, přiběhne, hned odeběhne. Točí však pěkně orosené, sune pečínku a tvoří romantiku svojí putyky. Chtěli jsme po ní rakvičku se šlehačkou, avšak zamítla ji dříve, než jsme poprosili o její donesení jedné paní jako vánoční dárek. Museli jsme proto objednat tekutou analogii rakvičky, raději menší, vrátila se nám druhá zpátky. A tak to plynulo dále, zase orosené, opět pečínku, další rakvičku, mnoho povídání, půvabné vzpomínání, vyhlídky vpřed a veselí… Až byl dnešní „osobní výzkum světa“ nejen z perspektivy sedel velocipédů završen. Možná by úplně nezapadl do Buddeusovy pěkné knížky o „nejobyčejnější cyklistice“, jízdou byl, ale představoval spíše neobyčejné a sváteční setkání v atmosféře historie bicyklů. Zakončen byl triumfálním odjezdem. S brašulí jsme od výčepní nasadili kurz Kunratice, probublali podél Vltavy a v setmělé Modřanské rokli si před závěrečným výšlapem Libuší cvíkli ty kuželky ukryté ve vacích Veteran Bicycle Club Zbraslav. Sláva jemu!